Buschauffeur, afscheid en bakker - Reisverslag uit Alnarp, Zweden van Djailey Gruijters - WaarBenJij.nu Buschauffeur, afscheid en bakker - Reisverslag uit Alnarp, Zweden van Djailey Gruijters - WaarBenJij.nu

Buschauffeur, afscheid en bakker

Door: Djailey en de Baileys

Blijf op de hoogte en volg Djailey

26 Mei 2019 | Zweden, Alnarp

Hoi allemaal,

Deze week is er best veel gebeurt. Maandag tot en woensdag zijn we bezig geweest met zaden in te zetten voor een nieuw experiment. De werkzaamheden bestonden voornamelijk uit de zaden die we de voorafgaande week gesorteerd hadden, na te kijken of de volgorde goed was, deze in een gecodeerd petrischaaltje stoppen met water, en vervolgens in de koelkast neer te zetten. Na een dag of twee worden ze buiten de koelkast gezet voor een verdere ontkieming.
Iets opvallends dat ik op de terugweg naar mijn huis op woensdag gezien had, was dat bij een aantal bomen de grond helemaal bezaaid was met wit pluis. Van veraf bleek het net sneeuw. Toen ik dit navroeg bij Weronika, bleek dit het zaad te zijn van deze specifieke soort boom. Ik weet echter niet meer de naam dus sorry daarvoor.
De donderdag echter, was het mijn beurt om samen met Alex naar het veld te gaan om resultaten voor zijn onderzoek te verzamelen. Aangezien ik de enige van de twee was met een rijbewijs, was het mijn taak om het busje te besturen. Op een gegeven moment toen we 20 meter gereden hadden, passeerden we een groepje kleuters. Een andere auto die de verkeersregels niet kende, haalde de groep kleuters aan zijn kant van de weg in waardoor ik op de rem moest. Toen ik gas gaf om te vertrekken hoorde ik een bonk. Voor de zekerheid vroeg ik Alex om ff te kijken of ik iets had geraakt. Wat bleek, een bus verf lag los achterin het busje dus ik had gelukkig niks of niemand geraakt. Echter vergat Alex deze bus vast te maken waardoor de hele weg naar het veld in Svalöv toe de bus tegen de wanden aan knalde. Om de 50 meter dacht ik dat ik weer wat geraakt had. Dit moet ik trouwens ook vertellen. Zweden weten absoluut niks van verkeersregels om maar te zwijgen over het wegennetwerk. Ik heb nog nooit zo een onlogische volgorde van wegen of andere verkeersobjecten gezien. Eenmaal daar aangekomen gingen er een paar dingen mis, dus we waren pas iets na 5 klaar. Hoeveel we op de heenweg gekletst waren, zo weinig zeiden we op de terugweg. Ik kwam thuis, douchte snel, en ben nog nooit zo blij geweest met twee dikke pannenkoeken met kaas en appelstroop. Niet verrassend was dat ik die avond heel goed geslapen heb.
Uit bed komen op vrijdag was wel een stuk moeilijker. Die dag hebben we de zaden gezaaid. Later die dag heb ik voor het eerst een thesis defense bijgewoond, aangezien mijn supervisor Aakash mij dit had aanbevolen. Dit houdt in dat iemand die zijn master thesis heeft geschreven als afstudeerproject, deze moet verdedigen tegenover een professor of een ander persoon. Blijkbaar is dit een uniek concept in Zweden. Ik was echter wat eerder vertrokken, omdat ik een paar boodschappen moest doen in de winkel. De week ervoor had ik artichokken gekocht, omdat ik wou weten hoe deze smaakten. Echter had ik ze blijkbaar niet op de goede manier klaargemaakt, aangezien mijn mond vol met naalden van de bladeren kwam te zitten. Later die avond heb ik samen met Daniela, Catha en Weronika gezellig een klein afscheidsfeestje gehouden, aangezien Daniela naar Griekenland zou vertrekken. De boodschappen die ik had gedaan, waren bedoeld om speciale Baileys van te maken. Baileys is een soort van melklikeur met een licht vanille en chocolade smaakje. Deze mixte ik met warme chocolademelk, waarna deze gegarneerd werd met slagroom, wat kaneelpoeder en een kaneelstokje. Echt een caloriebom dus, maar heel lekker. Verder is die avond de flügel die in het pakket zat opgegaan, maar ik was gelukkig niet de enige die ervan dronk. Oh ja en Shaelyn, die speciale manier van flügel shotjes nemen die jij zei, hebben we geprobeerd ;). Verder had ik Daniela een groot bord poffertjes (little pancakes, zoals ze ze hier noemen) gegeven samen met het recept, aangezien ze vaak tegen me had gezegd dat ze ze geweldig vond. Het was een heel gezellig avond. Toen het feestje aan zijn einde kwam, kreeg ik van Daniela een aantal truien van alpaca wol, een overal uit Equador en een Zweeds plantenboekje aangezien ze deze niet mee kon nemen in het vliegtuig. Toen hebben we allemaal afscheid genomen van haar en ik ben uitgenodigd om een keer in Equador vakantie te vieren, dus dat wordt wat!
De volgende dag ben ik vrij vroeg boodschappen gaan doen, aangezien ik vroeg wakker was geworden (het is hier steeds vroeger licht). Tijdens het boodschappen doen, kreeg ik een berichtje van Shaelyn dat we Djez zijn verjaardagscadeau's (hij is aankomende maandag jarig) vandaag zouden geven. Toen ik thuis kwam heb ik me eerst snel ff wat middageten gemaakt en terwijl ik deze naar binnen pleurde keek ik via skype toe hoe hij zijn mooie cadeau's uitpakte. De credits gaan naar Shaelyn die deze speciale dingen had gevonden via internet. Niet veel later ontmoette ik Weronika's nicht en haar vriend die hier op bezoek waren. Daarna vertrok ik naar de Second hand store aangezien ik wou kijken of er wat koopjes waren. Geloof het of niet, maar ik heb hier Timbaland schoenen gekocht van 7,50 die normaal 200 euro kunnen kosten. Echt een koopje. Verder heb ik wat kleine hebbedingetjes gekocht. Toen ik thuis aankwam besloot ik om brood te gaan bakken. Catha had namelijk eerder in de week dit gedaan en ze had me geïnspireerd. Het is heel simpel, wat bloem, water, een beetje olie, zout en wat gist, kneed dit en laat het rijzen. vervolgens vorm je het zoals je het wilt en laat je het weer rijzen. Dan zet je het in de oven en bimbadaboem, je hebt brood. En het is super lekker brood! Dus let op familie, ik ga zeker een keer brood voor jullie bakken!. Verder heb ik die avond een speciaal gerecht gemaakt, namelijk West Afrikaanse pindasoep met rijst. Ik ben namelijk veel aan het experimenteren met vegetarische en veganistische recepten, omdat ik minder vlees en dierlijke producten wil eten. Maar begrijp me niet verkeerd, ik zal nooit stoppen met vlees, kaas en eieren te eten. Het was een heel lekker recept, dus die kan bij de verzameling. Toen ben ik Game of Thrones gaan kijken onder het genot van wat Baileys die over was en eindelijk ben ik bij het laatste seizoen beland.
De volgende dag op zondag, dus vandaag, heb ik weer een lekker ontbijtje gehad en heb ik wat gitaar gespeeld. Ik ben namelijk bezig om veel nieuwe nummers te leren. Toen ik ging lunchen zaten daar Weronika, haar nicht en de vriend van haar nicht. Ze hadden een grote kan met roze-paars water op tafel staan met bloemen erin en ze vroegen of ik het misschien wou proberen. Ze hadden namelijk deze bloemen laten trekken in een grote kan limonade. Het was echt heel lekker en ik wist niet dat je dit hiervan kan maken. Ik weet dat wij eenzelfde struik in onze tuin hebben staan dus dit ga ik zeker een keer proberen. En nou zijn we weer in het heden. Waarschijnlijk zal er volgende week weer van alles gaan gebeuren. Ik wens jullie allemaal een fijne dag!

Groetjes,

Djailey en de Baileys

  • 26 Mei 2019 - 11:23

    Djailey Gruijters:

    Hallo allemaal, Weer bedankt voor de leuke reacties. Ik weet niet helemaal wat voor probleem er is met het neerzetten van reacties. Eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe ik dit zou moeten oplossen. Ik raad aan om anders een klein bericht te plaatsen en anders het stuk tekst te kopiëren voordat je het plaatst. Indien het dan niet helemaal gepost wordt kun je het zo opnieuw proberen :) Gr!!!

  • 26 Mei 2019 - 16:59

    Henry:

    Hopelijk gaat dit goed. Weer een leuk verhaal want er gebeurt erg veel nu in je leven.
    Je zult Daniela wel missen en langzaam aan wordt het steeds rustiger in het huis.
    Benieuwd wat er nog volgt.

    Tot de volgende keer!

    Papa

  • 26 Mei 2019 - 17:11

    Herline:

    Zo leuk is het om live mee te kijken als jij aan het shoppen bent. Net of ik er dan zelf bij ben. En super mooie spulletjes hebben ze daar. Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk allemaal mee thuis komt. En bedoel jij met de schoenen Timberland schoenen? Die zijn inderdaad heel duur dus of je hebt een koopje of ze zijn nep. Who cares, als jij er maar blij mee bent. Ik vind ze mooi. Het probleem van de reacties die er niet helemaal op staan ligt volgens mij aan het mobieltje, moedeloos werd ik ervan. Doe het nu via de laptop. En als dit bericht er nu ook niet helemaal op komt dan ligt het toch echt aan mezelf ben ik bang. Maar ik zie dat meer mensen dit probleem hebben. Ik ben heel benieuwd hoe jouw zelfgebakken brood smaakt, het zag er in ieder geval lekker uit. Het aftellen begint, ik kan bijna niet wachten om je weer een keer te knuffelen maar tot dan geniet en haal er alles uit wat erin zit. Ik hou van je, mama xxx

  • 27 Mei 2019 - 08:08

    Henk:

    Hoi Djailey .
    Weer een mooi verhaal. Tot wanneer blijf je daar? Geniet er van.
    Groet uit Nederweert
    Marilyn en Henk

  • 27 Mei 2019 - 09:04

    Djailey Gruijters:

    Hoi tante Marilyn en ome Henk.
    Mijn contract loopt tot 28 juni en 29 juni vertrek ik weer op weg naar huis.
    Gr!


  • 27 Mei 2019 - 09:02

    Hennie En Jac:

    Hoi Djailey,
    Zo leuk wat je allemaal meemaakt en leert
    daar. Denk dat je er geen spijt van hebt dat je het gedaan hebt
    Geniet er nog van en maak veel plezier!
    Groetjes van Jac en Hennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Djailey

Hallo allemaal, Vanwege de vele interesse van mijn grote familie in mijn stage die ik hier uitvoer in Zweden, houd ik bij deze een pagina bij waarop ik al mijn avonturen post. Voel je vrij om door de foto's en video's heen te kijken. Ik kan niet beloven dat ik elke week wat online zet, want ik moet hier namelijk ook echt werken en niet alleen vakantie vieren, maar ik zal proberen dit zoveel mogelijk up to date te houden. Veel kijk en lees plezier en voel je vrij om mij eventueel privé een appje te sturen. Groetjes, Djailtje

Actief sinds 04 Maart 2019
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 4043

Voorgaande reizen:

04 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

11 Februari 2019 - 28 Juni 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: