Stormachtige week en gezellig weekend - Reisverslag uit Alnarp, Zweden van Djailey Gruijters - WaarBenJij.nu Stormachtige week en gezellig weekend - Reisverslag uit Alnarp, Zweden van Djailey Gruijters - WaarBenJij.nu

Stormachtige week en gezellig weekend

Door: Organisator Djailey

Blijf op de hoogte en volg Djailey

16 Juni 2019 | Zweden, Alnarp

Hej allemaal,
Goh hoe zal ik eens beginnen deze keer. Misschien bij het begin van deze week. Maandag was rustig. In de morgen heb ik afscheid genomen van Mikas die die dag zou vertrekken. Onder andere heeft hij mij een thermosfles, de houten snijplank van Kristjan en een heleboel eten van de eerste verdieping nagelaten (natuurlijk heb ik het eten gedeeld met Kea en Catha). Verder was Catha die dag vroeg vertrokken naar Schotland om te solliciteren voor een stage van 2 jaar.
Dinsdag echter kwam Stephanie op verrassingsbezoek ’s avonds. Ik maakte wat popcorn van een pakje dat was achtergelaten. Samen hebben we gekeken naar de oude foto’s op Stephanie’s computer die ze had gemaakt op tripjes van hun opleiding. Ook hebben we wat mooie foto’s gezien van Stephanie die verkleed is als oude gekke oma in de musical The Adams family. Hierna hebben we gezellig met zijn drieën zitten te kletsen en hebben we twee grote schalen popcorn naar binnen gewerkt.
Op woensdag, toen ik vroeg vertrokken was van stage om houtskool en ingrediënten voor een macaroni salade te halen, zag ik Stephanie en Tjitte voorbij fietsen toen ik de Coop (supermarkt) uitliep. Ik riep Stephanie’s naam en met zijn drieën hebben we even gekletst. Ze waren blijkbaar net op weg naar het strand en Stephanie luchtte haar hard over een frustrerende vriend van wie ze een telefoon had geleend en die ze moest teruggeven, maar deze kwam maar niet. Tjitte vond het gesprek niet interessant genoeg en was de coop ingegaan voor wat snacks. Toen hij terug was vertelde ik hun over de master activity/barbecue die ik aan het regelen was voor de aankomende vrijdag. Stephanie zei dat ze jammer genoeg er niet bij kon zijn aangezien ze vroeg op donderdag zou vertrekken, maar Tjitte had wel interesse. Toen vertelde ik hun dat ik alleen nog geen succes had gehad om een barbecue grill te regelen. Gelukkig kwam Tjitte met het idee om de barbecue van een ander gebouw (Lantan) te lenen. Verder zei Stephanie dat ze nog op bezoek zou komen die avond, maar dat ze eerst naar Malmö zou moeten gaan om die telefoon af te geven. Ik dankte hen hartelijk en omdat ik ze niet verder wou ophouden om naar het strand te gaan, vertrok ik naar huis. Echter kreeg ik ’s avonds van Tjitte een berichtje dat Stephanie pas om 10 uur zou komen aangezien er weer wat mis was gegaan met de telefoon afgeven. ’s Avonds hoorde ik een klop op mijn deur en toen bleek Stephanie hier te zijn. Het regende en stormde hard buiten en zij had hier doorheen moeten lopen. Kea, Stephanie en ik zaten aan de keukentafel te kletsen terwijl we wat van Kea’s zelfgemaakte havregryn koekjes zaten te eten. Ik vroeg aan Stephanie of ze misschien een paraplu wou hebben aangezien het nog harder aan het regenen was dan eerst, maar ze bedankte me vriendelijk. Toen namen we afscheid met een dikke knuffel.
Op donderdag toen ik weer vroeg naar huis was gegaan begon ik met het maken van de macaronisalade wat mijn contributie zou zijn voor de barbecue. Deze salade is een lekkere koude maaltijd voor op hete zomerdagen en mam heeft deze door de jaren heen ontwikkeld en geperfectioneerd tot ons familierecept (shhhh het is een geheim recept). De ingrediënten zijn als volgt: macaroni, gekookte eitjes, paprika, tomaat, appel, ui, erwtjes, mais, kaas, hela curry en luncheon meat. Kea kwam binnen terwijl ik aan het voorbereiden was en ik vroeg haar hoeveel macaroni ik zou moeten gebruiken aangezien ik twee pakken had gekocht. Ze zei dat 1 pak meer dan genoeg zou zijn aangezien iedereen eten mee zou nemen en ik volgde haar advies. Ik moest echter twee soorten salades maken, een normale en een vegetarische aangezien veel mensen die zouden komen een voorkeur hebben voor vegetarische salades of alleen halal vlees wilden eten. Ik begon met het koken van de macaroni en 6 eieren. Tegelijkertijd sneed ik de paprika, tomaat, appel en ui in kleine stukjes. Hierna goot ik de macaroni af, liet deze gedeeltelijk afkoelen en liet ik de eitjes schrikken. Ik verdeelde de macaroni over twee schalen en verdeelde naar verhouding van de inhoud van de schalen de gesneden groente en fruit. Op dit moment kwam Catha net thuis, maar ze was zo moe dat ze alleen even een blik de keuken inwierp en toen meteen naar haar kamer ging. Toen opende ik de blikken met erwtjes en mais verdeelde ook deze over de schalen. De gepelde eieren en kaas sneed ik in blokjes en voegde ik toe aan het mengsel. Hierna sneed ik de luncheon meat in blokjes en deze voegde ik alleen toe aan het niet-vegetarische mengsel. Als laatste voegde ik aan elke schaal op gevoel een grote scheut curry toe en mengde ik het geheel goed met een lepel. De schalen heb ik bedekt met folie en vervolgens in de koelkast gezet om lekker koud te laten worden en de saus in de ingrediënten te laten trekken.
De gehele dag op vrijdag was ik aan het uitkijken naar de avond, maar toen sloeg het noodlot toe. We moesten die dag fenotyperen, maar er gebeurde iets met het computersysteem dat nog nooit was gebeurt. Naarmate we meer planten hadden gefotografeerd, begonnen de foto’s donkerder te kleuren. De jongens, Kumar, Jonathan en Marwan waren aan het kibbelen over hoe ze het probleem moesten oplossen. Toen ik uit pure frustratie ging lunchen kwam ik toevallig Aakash mijn supervisor tegen en legde hem het probleem uit. Na de lunch kwam hij naar ons toe en zei dat als we het niet konden oplossen we zo maar foto’s moesten maken dus dat deden we. Mijn angst was dat we tot 9 uur ’s avonds door zouden moeten werken (dit was al eerder gebeurt in de tweede en derde week van mijn stage, maar dit was voor de periode dat ik verslagen deed maken). Ik had Mouna al ingelicht dat ik het misschien niet zou halen en dat zij het bestuur moest overnemen. Gelukkig bleek dit niet het geval. Ik vertrok weer wat vroeger van stage, aangezien ik niet meer zoveel werk te doen had daar, en ik begon met het verzamelen van hout voor het kampvuur en het klaarzetten van barbecue eten, borden en bestek. Mouna arriveerde als eerste en hierna verscheen opeens een Franse vriend van Catha, Nikolai, die ook bij de Magnolia barbecue aanwezig was geweest. Hierna arriveerde Marwan en even later Jonathan. We wilden de kolen aansteken in de barbecue, maar we hadden geen aansteekblokjes of olie. Toen bedacht ik me opeens dat ik van een vrouw op stage een fles desinfectie middel had gekregen toen ik in mijn vinger had gesneden. Deze was op ethanol basis en ik vroeg me af of dit misschien zou helpen. Ik kan jullie vertellen, het vloog in de fik als motorolie en tegelijkertijd hebben we er ook veel lol aan gehad. Even later arriveerden ook Nghiem, Tjitte, Antonio, Marit, Astrid en Jack. Gezellig hebben we samen gegeten van de overvloed aan vlees en hierna hebben we gezellig om het kampvuur gegeten terwijl we genoten van s’mores. Toen begon het te regenen en verhuisden we naar binnen, maar toen het stopte vertrokken we weer naar buiten. Dit gebeurde nog enkele keren, maar ondertussen had ik mijn gitaar gepakt, maar ik wilde niet dat deze nat zou worden dus Catha en ik verhuisden naar binnen. Even later kwamen Mouna, Nikolai, Jonathan, Marwan en Kea weer naar binnen waar we een drank spelletje hebben gespeeld wat heel grappig was. De regels waren dat iemand begon met het getal een, de volgende met twee enz. Echter moet je alle getallen vermijden die 7 of 11 in het woord hebben of gedeeld kunnen worden door deze. Had je het fout, dan moet je drinken en dit ging gepaard met veel gelach. De dag was zo vermoeiend voor mij dat ik uiteindelijk om 12 naar bed ben gegaan.
Op zaterdag werd ik vroeg wakker. Er was zoveel salade over van de barbecue dat ik deze in zakjes heb ingevroren. Volgende week wordt het warm dus deze koude salade is misschien wel een zegen in plaats van een vloek. Hierna heb ik boodschappen gedaan. Bij de Lidl was er de meest geweldige aanbieding ooit. Als er een product in Zweden goedkoper is dan in Nederland, dan is het wel plantenzaden. Ik heb minstens 30 pakjes gekocht. Ik heb voornamelijk bloemenzaden gekocht om een bepaalde reden. Hier in Zweden groeien namelijk overal de meest prachtige wilde bloemen, in de berm, op de akkers, in de tuinen. Ik wil graag dit stukje Zweedse natuur meenemen naar huis. Daarnaast is het goed voor de bijen want in ons land, hoe raar het ook klinkt, zijn akkerbloemen bedreigd. Toen ik thuis kwam van de Lidl heb ik even geluncht en ben ik samen snel met Catha naar de Coop en de groentewinkel gegaan. De lucht zag er donker uit dus we haasten ons, maar op de terugweg werden we toch geraakt door de regen. We kwamen zeiknat thuis, maar wees gerust, we zijn niet ziek geworden. Toen hebben Catha en ik samen schoongemaakt in huis aangezien Kea al veel had gedaan en ’s avonds hebben we met zijn drieën gezellig op de bank naar drie afleveringen van de nieuwe serie Chernobyl gekeken. Ik raad deze zeker aan, hij is echt heel goed.
Op zondag ben ik vroeg gaan hardlopen en heb ik een laat ontbijt gehad. De dag begon bewolkt, maar hij ziet er nu heel zonnig uit dus misschien ga ik lekker in de zon liggen. Vanavond gaan we weer gezellig lekker met zijn drieën de laatste twee afleveringen van Chernobyl kijken. Volgende week hebben we een traditioneel Zweeds feest in het vooruitzicht dus daar kijk ik heel erg naar uit. Weer een hele tekst. Dit is waarschijnlijk het op een na laatste verslag dus geniet ervan. Tot de volgende keer.
Gr,
Organisator Djailey
PS. Ik heb deze week een verassing naar oma gestuurd dus misschien verteld ze er wat over in de reacties

  • 16 Juni 2019 - 09:35

    Henry:

    volgens mij heb je in die 20 weken meer gebarbecued dan in je hele leven daarvoor! Wel een originele manier om het vuur aan te krijgen. Geen last gehad van muggen zeker?

    Ben benieuwd naar het traditionele gerecht dat je te wachten staat. Uiteraard verwachten wij ook thuis wat Zweedse gerechten van jouw hand als je over 2! weken terug bent, Djailey,

    Tot je volgende verslag!

    groetjes,

    Papa

  • 16 Juni 2019 - 11:18

    Rob En Elke:

    Wat een bijzonder mooie reis Djailey, nog even genieten zonder ouders ;) veel plezier nog de laatste weekjes! Liefs Rob Elke en de meiden

  • 16 Juni 2019 - 13:45

    Wilma:

    Lieve Djailey, je bent een echte feestende keukenprinses.je moeder zal straks nog plaats moeten maken in haar keuken,en papa kan genieten van de lekkere gerechten. Geniet nog even van je stage. Op naar de volgende stage. Hopelijk kom je weer zo goed terecht.
    Lieve Groetjes van Hans en Wilma

  • 16 Juni 2019 - 14:21

    Esther:

    Leuk Djailey! Geniet van je laatste dagen in Zweden!
    Wij mogen over 4 weken naar Zweden. We krijgen er zo wel zin in!
    Groetjes Merijn, Esther, Fenne en Jente

  • 16 Juni 2019 - 16:59

    Herline:

    Alweer een super gedetailleerd verslag, zo leuk om te lezen. En ik vind het helemaal niet erg om plaats te maken in de keuken, ik ga veel liever klussen, haha. En jullie zijn tegenwoordig ook veel meer bezig met gezond eten en dat is voor ons [oude mensen] ook niet verkeerd. Afgezien van de vele [vr]eet- en drankfeestjes dan,haha. Geniet nog maar even want we zien je nu snel weer en dan kan ik je eindelijk weer een flinke knuffel geven. Liefs mama!

  • 16 Juni 2019 - 18:01

    Kelsey Bruijnaers:

    Hoi Djailey,

    Je verhalen worden er niet korter op en dat is natuurlijk alleen maar een goed teken! Fijn om te lezen wat je allemaal mee maakt en dat je het zo leuk hebt. Lekker barbecuen, stage (inclusief kibbelende mensen), vrienden en dan ook nog hardlopen. Ik zeg goed bezig haha!

    Geniet ze nog!

  • 16 Juni 2019 - 20:13

    Henk:

    Hoi Djailey
    Weer een erg uitgebreid verslag. Mooi om te lezen hoe je aan het genieten bent. Hoop dat je straks weer kunt wennen in Nederweert. Zal toch wel weer een omschakeling zijn. Geniet de laatste weken er van.

    Groetjes
    Marilyn en Henk

  • 17 Juni 2019 - 04:03

    Ineke Overbuurvrouw :

    Hoi Djailey,

    Weer een heel verslag, met vele feestjes en lekkere dingen. Maar ook een week waar afscheid wordt genomen van vele lieve mensen om hou heen.
    Het zal een hele leuke ervaring zijn geweest voor jou, iets onvergeetbaars, zo'n stage, en hopelijk rond je deze goed af maar daar twijfel ik niet aan. Geniet nog van je laatste weekje en dan zien wij je weer graag tegemoet op de Bredeweg in Neiwieert.

    Liefs Ineke

  • 17 Juni 2019 - 08:29

    Lieve Djailey:

    Ik heb al gereageerd op je Reisverslag maar nu op je Lange brief .heel leuk dus maar is toch wel veel je gevraagd,maar ik was er wel blij mee. Ik ha hem goed bewaren .ik heb zondag bezoek gehad van mijn schoonzus uit Amstelveen.een leuke dag gehad.lk heb ook genoten van het voetbal met Zweden.hetvrouwen voetbal en ze hebben leuk gespeeld. En gewonnen no 14 dagen en je bent weer thuis lieve groeten van je. OMA GRUIJTERS. MISSOT HEEEEE wat officeel. Ha. Ha

  • 17 Juni 2019 - 15:26

    Tonnybruijnaers@gmail.com.:

    Hoi Gjailey.
    Wat weer een verslag zeg.
    Maar de tijd vliegt.Geniet nog van de resterende tijd
    We zijn je wel weer in Nijjwiert.

    Heel veel groetjes van Ons Ton en tante Tonny.

  • 17 Juni 2019 - 17:40

    John & May:

    Hè Djailey, we hebben weer samen je verslag gelezen. Je maakt er erg veel leuke dingen mee waar je straks met een goed gevoel op kan terug kijken. Geniet van de laatste weken en je zult het wel met een BBQ afsluiten,ha ha.

    Groetjes May en John.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Djailey

Hallo allemaal, Vanwege de vele interesse van mijn grote familie in mijn stage die ik hier uitvoer in Zweden, houd ik bij deze een pagina bij waarop ik al mijn avonturen post. Voel je vrij om door de foto's en video's heen te kijken. Ik kan niet beloven dat ik elke week wat online zet, want ik moet hier namelijk ook echt werken en niet alleen vakantie vieren, maar ik zal proberen dit zoveel mogelijk up to date te houden. Veel kijk en lees plezier en voel je vrij om mij eventueel privé een appje te sturen. Groetjes, Djailtje

Actief sinds 04 Maart 2019
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 4029

Voorgaande reizen:

04 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

11 Februari 2019 - 28 Juni 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: