Field work en Roemeense feestjes - Reisverslag uit Alnarp, Zweden van Djailey Gruijters - WaarBenJij.nu Field work en Roemeense feestjes - Reisverslag uit Alnarp, Zweden van Djailey Gruijters - WaarBenJij.nu

Field work en Roemeense feestjes

Door: Jellybean

Blijf op de hoogte en volg Djailey

15 April 2019 | Zweden, Alnarp

Hallo allemaal,

Afgelopen week zijn de werkzaamheden op mijn stageplek behoorlijk op gang gekomen. Er moesten nog een heleboel zaden gezaaid worden voor het nieuwe project. Helaas waren we dit keer met een man minder. Jonathan was namelijk voor de week terug naar Nederland i.v.m. familiezaken. Ik heb de hele week met niemand op de stageplek Nederlands kunnen praten. Wel heb ik stiekem even geskyped op het werk met wat vriendinnen van mij zodat de afkickverschijnselen van niet Nederlands praten niet al te ernstig zouden worden. Natuurlijk heb ik ook wat geskyped met mam en pap op de woensdag.
Op donderdag heb ik samen met Alex en Kumar geoefend om een fenotyperings wagentje in elkaar te zetten. Fenotyperen is het beoordelen van een organisme op grond van uiterlijke kenmerken. Deze kar stelt eigenlijk vrij weinig voor. Het is een rood geverfd metalen frame op dikke fietsbanden en daaraan worden twee camera's gehangen die zijn aangesloten op een computer. Er zit niet eens een motor in dus hij moet met de hand vooruit geduwd worden. Terwijl we hard aan het werk waren kwam mijn stagebegeleider Aakash voorbij samen met wat mensen. Hij bood mij een cupcake aan die hij tijdens een meeting had gekregen en deze heb ik dankbaar van hem overgenomen XD.
Verder heb ik de rest van de week niet echt iets memorabels gedaan tot vrijdag. Die dag had ik voor de eerste keer veldwerk! Samen met Firuz, Alex, Marwan, Kumar en mijn stagebegeleider Aakash zijn we naar een veld van het veredelingsbedrijf Lantmännen gegaan. Hier werden we hartelijk ontvangen door wat mensen en hebben we een kleine Fika gehouden. Hierna kregen we een rondleiding door het gebouw, waar we onder andere de bakkerij hebben bezocht (bij de veredeling van graan wordt ook de kwaliteit van het brood waarvoor het graan wordt gebruikt meegenomen). Jammer genoeg heb ik geen brood gekregen om te eten. Hierna zijn we met zijn allen naar het veld gegaan waar we onze werkzaamheden zijn gaan uitvoeren. Rond 12 was het in elkaar zetten van de kar eindelijk klaar en konden de werkzaamheden beginnen. We zouden in teams gaan werken om elkaar af te wisselen en als eerste begonnen Marwan en Kumar. Alex, Firuz en ik besloten om te gaan lunchen en we zijn met Aakash zijn auto naar een dorp in de buurt gereden voor wat pizza (ik heb volgens mij meer gegeten dan beide jongens). Hierna zijn we teruggereden en namen we de werkzaamheden over. Hierbij wordt het karretje gereden over een vierkant plotje met graanplanten waarvan een foto wordt gemaakt. In totaal moesten 900 plotjes gefotografeerd worden.
Het was ongelofelijk koud. Die morgen zat ik nog te aarzelen of ik misschien teveel lagen aan had, maar ik ben blij dat ik toch een hemd, een t-shirt met lange mouwen, een sweater en een jas had aangedaan (4 lagen). Ik had voor de zekerheid ook mijn winterjas meegenomen en wat ben ik mezelf dankbaar dat ik dat gedaan had, want mijn outdoor jack was zelfs niet genoeg om me warm te houden in het winderige veld. Op een gegeven moment begon het zelfs te sneeuwen. Terug naar de werkzaamheden. De twee jongens en ik namen dus de werkzaamheden over en terwijl Firuz en ik het karretje voortduwden hield Alex alles in de gaten op de computer. We waren gezellig aan het praten tot het moment dat de rest terugkwam ... angstvallige muziek... We bleken het veld in de verkeerde volgorde af te zijn gegaan, dus alles moest opnieuw. Firuz, Alex en ik werden weggejaagd om even een pauze te nemen en daarna moesten we wat activiteiten uitvoeren zodat we alles toch nog op tijd af zouden krijgen (hier vertel ik later in dit stukje over). Op een gegeven moment werd er tegen mij gezegd dat ik in het busje kon gaan zitten om even op te warmen, maar toen ik daar eenmaal zat viel ik in slaap. Toen ik wakker werd ging ik snel met mijn verwarde kop naar buiten en kreeg ik in combinatie met een lachje de vraag of ik lekker geslapen had (ik vermoed dat iemand foto's heeft gemaakt!). Uiteindelijk bleken we toch niet alles af te krijgen met het karretje en toen werd besloten om de rest van de plotjes te fotograferen met een drone. Dit was echt heel gaaf om te zien en de drone deed in 15 minuten tijd net zoveel plotjes fotograferen als wij in 3 uur met het karretje zouden doen. De drone heeft ook wat foto's van ons als groep gemaakt, maar jammer genoeg mag ik deze niet op social media zetten, omdat met deze drone gemaakte foto's niet verspreid mogen worden. Na het afbreken van de kar gingen we terug naar huis, maar er was een probleem. Firuz moest afgezet worden op een station en hij was een van de twee chauffeurs. Daarom werd aan mij gevraagd of ik met de auto kon rijden. Helaas was dit een automaat en hier heb ik niet veel ervaring mee. Daarom was de enige optie voor mij om het busje te besturen. Ik heb tot nu toe alleen in kleine auto's gereden dus ik vond het eerlijk gezegd wel een beetje eng. Echter verliep alles soepel en heb ik zelfs op de snelweg gereden. Eenmaal thuis heb ik een lekker warme douche genomen en ik zat rustig op de bank in de gemeenschappelijke ruimte toen opeens een stel mensen binnen kwamen lopen die ik niet kende. Dima en Happa hadden een stel vrienden uitgenodigd om een lang weekend hier in Zweden te vieren. Ik ben naar mijn kamer gevlucht, maar hoe dik de wanden hier ook zijn, ik kon nog tot 4 uur 's nachts ze horen feesten. De volgende dag had ik 's avonds muziek opgezet met mijn telefoon die was aangesloten op de stereo installatie. Dima zat samen met zijn vrienden op dat moment in de woonkamer en ik zei dat ik jammer genoeg de muziek moest afzetten aangezien ik mijn telefoon zou meenemen. Echter werd mij toen gevraagd om gezellig wat te drinken met iedereen. Natuurlijk zij ik oke voor één glaasje (uiteindelijk zijn dit er vele geworden) en op een gegeven moment kwamen Beatrice en Kea er gezellig bijzitten. Uiteindelijk hebben de Roemenen ook nog eens hun eten met ons gedeeld dat ze aan het maken waren. Het was een heel gezellige avond. De volgende dag hadden ze me weer uitgenodigd om wat te drinken en om zelfs mee te doen met de barbecue (vlees is heel duur hier, dus dat is een behoorlijk genereus aanbod). Ik heb dit echter niet gedaan, omdat ze me de dag ervoor al zoveel gegeven hadden.
Maandag, dus vandaag, is er niet zo heel veel gebeurt. Ik heb samen met Kumar en Jonathan de hele dag wat plantjes gefotografeerd. Verder liepen Jonathan en ik door de gang toen we opeens een afdruk zagen op het glas. Deze afdruk had de perfecte vorm van een uil. Er lag geen vogel op de grond dus het is giswerk, maar kijk maar eens naar de foto's en oordeel zelf. Verder probeer ik op dit moment alle spoilers rondom Game of thrones zoveel mogelijk te vermijden. Ik ben alles opnieuw aan het kijken dus ik kan de nieuwe afleveringen nog niet zien, maar dit weerhoud mensen er niet van mij te vertellen wat er allemaal gebeurt. Ik zit op het moment in dilemma of ik misschien toch maar de nieuwe afleveringen moet gaan kijken voordat ik de spoilers hoor. Oh ja, vandaag is er een brief van oma binnen gekomen. Ik vind het elke keer weer leuk om te zien wie me post heeft gestuurd. Ik zal proberen hier zo snel mogelijk op te reageren!
Ik denk dat dit alles wel was wat ik heb meegemaakt.

Groetjes en veel leesplezier!

Jellybean

  • 15 April 2019 - 15:59

    Djailey Gruijters:

    Aah, de verslagen worden steeds langer, maar er is zoveel dat ik wil vertellen. Ik heb medelijden met mam en pap die sowieso alles moeten doorlezen.

  • 15 April 2019 - 16:28

    Herline :

    Haha is helemaal niet erg hoor. Doe ik met liefde. Je moet het ook een beetje zien als een dagboek. De dingen die je nu opschrijft daar vergeet je ook weer een gedeelte van. Op deze manier blijft alles bewaard. Leuk van oma dat ze je een brief heeft gestuurd The old way. Erg lief! En dat van dat busje rijden pfff ik hoef niet alles te weten haha. Nu kom je erachter wat je allemaal kunt of beter gezegd wij komen erachter wat je allemaal kunt. En we zijn supertrots op jou hoe je het allemaal doet. Helaas kun je met Pasen niet komen maar gelukkig is er Skype. Love you xxx mama

  • 15 April 2019 - 16:42

    Overbuurvrouw Ineke:

    Hoi lieve Djailey,

    Nou je hebt toch alweer veel gedaan en avonturieren aan gegaan. Leuk om te lezen en hoe jullie t verzinnen om zo'n karretje in elkaar weten te zetten. En feesten kun je ook

  • 16 April 2019 - 13:50

    Tonny Bruijnaers:

    Hoi Wat weer een mooi verslag..Fijn dat je het zo leuk hebt.
    We wensen je heel fijne paasdagen.
    Misschien kan daar iemand eitjes voor jou verstoppen.
    Tot gauw weer.

  • 16 April 2019 - 18:03

    Henry:

    Hey Djailey,

    niet erg hoor om te lezen hoor. En voor jou later is het ook een mooi verslag van een bijzondere tijd.
    De "Peusheus" komt niet in Zweden denk ik want dat is te koud en hier wordt het dit weekend rond de 20 graden dus niet moeilijk m te raden waar hij zijn eitjes gaat verstoppen.
    Maar ongetwijfeld vieren ze Pasen ook in Zweden en zul jij best genieten van het komende lange weekend.

    lycklig påsk

    Papa

  • 16 April 2019 - 19:32

    Kelsey Bruijnaers:

    Hoi Djailey,

    Laaaang maar leuk verhaal! Je bent met Pasen niet thuis maar misschien kan je de paashaas van de familie (jouw vader, voor jouw tijd haha) vragen om wat eitjes te verstoppen als je weer thuis bent. Mocht hij dit niet doen dan heb ik nog wel wat foto’s (chantagemateriaal) om op social media te gooien ;-) toevallig nog tegengekomen met de zoektocht naar oude foto’s van pap en mam voor het feest!

    Kelsey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Djailey

Hallo allemaal, Vanwege de vele interesse van mijn grote familie in mijn stage die ik hier uitvoer in Zweden, houd ik bij deze een pagina bij waarop ik al mijn avonturen post. Voel je vrij om door de foto's en video's heen te kijken. Ik kan niet beloven dat ik elke week wat online zet, want ik moet hier namelijk ook echt werken en niet alleen vakantie vieren, maar ik zal proberen dit zoveel mogelijk up to date te houden. Veel kijk en lees plezier en voel je vrij om mij eventueel privé een appje te sturen. Groetjes, Djailtje

Actief sinds 04 Maart 2019
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 4019

Voorgaande reizen:

04 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

11 Februari 2019 - 28 Juni 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: