Drukke week - Reisverslag uit Alnarp, Zweden van Djailey Gruijters - WaarBenJij.nu Drukke week - Reisverslag uit Alnarp, Zweden van Djailey Gruijters - WaarBenJij.nu

Drukke week

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Djailey

17 Maart 2019 | Zweden, Alnarp

Hallå,

Sinds dat ik hier ben, loop ik elke week tegen een probleem op: de dichtstbijzijnde supermarkten bevinden zich 2 km verderop. Op zich is dit goed te lopen, maar als je zware boodschappen moet dragen dan is dit behoorlijk zwaar. Tot op heden leende ik de fietsen van mijn aardige huisgenoten. Op dit moment zijn deze 2 weken op excursie in Polen en Litouwen, maar een van mijn huisgenoten (Weronika) was zo aardig om de sleutel van haar fiets achter te laten. Maar deze week heb ik het EINDELIJK voor elkaar gekregen om een eigen fiets te regelen. Een meisje dat hier studeert zou namelijk terug naar China reizen en pas terugkomen in Augustus. Toen ik met haar sprak was ik in de veronderstelling dat ze de fiets wou verkopen. Nadat we 10 minuten gepraat hadden terwijl we liepen naar haar studenthuis waar ze woonde, zei ze doodleuk dat we vrienden zijn (ik kende haar pas een dag) en dat ik de fiets gratis mag lenen (wie zegt dat vrienden maken moeilijk is). Het enige probleem was dat de voorband hartstikke slap was en ik deze moest repareren. Echter nadat ik deze gewoon opgepompt had bleek deze helemaal niet lek te zijn (joepie). Dus nu maak ik Alnarp onveilig op mijn kleine paarse fiets waarvan de versnellingen het niet doen, maar who cares ik heb een vervoersmiddel.
Verder wil ik jullie wat vertellen over de Zweedse cultuur. Een van mijn lievelingstradities hier is de Fika. Fika is een soort van koffiepauze, maar het is geen koffiepauze (volgen jullie het nog?). Er wordt inderdaad wel koffie en thee gedronken, vaak met een gebakje, maar het is zoveel meer. Het is een tijd voor gezelligheid en praten met mensen en er wordt niet gekeken naar de tijd, dus het kan al gauw uitlopen tot een uur. Een grote tegenstelling die mij is opgevallen is dat het hier no go is als het gaat om oogcontact op straat. Kijk je toevallig iemand aan op straat die je niet kent dan rennen de mensen nog net niet weg. Dus de Zweden zijn heel erg van de gezellige fika's, maar moeten niks van elkaar hebben op straat.
Verder heb ik deze week mijn eerste projectje hier afgerond. De post doc student waar ik onder werk, vond het leuk om van mij een foto te maken terwijl ik de plantjes aan het water geven was, dus bij deze zie de foto's. Verder ben ik uitgenodigd om binnenkort naar de botanische tuin in Lund te gaan, dus kijk maar ook uit naar een verslag over die ervaring. Aankomende maandag gaan we met mijn onderzoeksteam in de middag lunchen als afscheid voor een phd student die haar onderzoek heeft afgerond. Dit is al de tweede keer dat we dit doen onder werktijd en om de een of andere reden zijn de Zweden heel relaxed hier als het gaat om dingen doen onder werktijd, zoals eerder naar huis gaan, later arriveren of naar huis gaan om in je eigen keuken lunch te koken. Ze hadden ook aan mij gevraag om bij te dragen aan het afscheidscadeau dus ik moest deze week voor de eerste keer contant geld gaan pinnen bij een automaat. Tot nu toe heb ik hier alles betaald met de pinpas, dus het was voor mij de eerste keer om Zweedse kronen te zien. Zweeds geld ziet er best mooi uit.
Nou ik heb nu al een behoorlijk grote tekst bij elkaar gezwetst. Het is tijd om af te ronden.

Hej då en groetjes.

  • 17 Maart 2019 - 12:01

    Kelsey :

    Hoi Djailey,

    Leuk om te lezen weer! En chill van die fiets haha, vrienden maken is zo helemaal niet moeilijk ;-) al is 2 kilometer naar de winkel lopen ook wel een lekkere workout!

  • 17 Maart 2019 - 13:39

    Herline :

    Hoi lieverd. Leuk om weer te lezen zo. Dat is straks allemaal heel leuk voor je om weer terug te lezen. We praten regelmatig via Skype maar ik lees toch ook dingetjes die ik nog niet wist. En die snapchat's van je maken het ook heel leuk. Je kunt straks een kookboek schrijven. Ik verbaas me erover wat je allemaal kunt maken. Mag je straks ook doen als je weer thuis bent hahaha. Geniet van alles en haal er alles uit wat mogelijk is. Ik ben supertrots op jou. Love you, mama

  • 17 Maart 2019 - 14:28

    Henry:

    Hoi Djailey,

    wat een leuk verslag zeg! Heb het met veel plezier gelezen. Ook leuk dat kijkje in de Zweedse cultuur. Die fika ga ik zeker aandragen bij mijn huidige opdrachtgevers. Ik hoop dat je nog meer van die kijkjes in de Zweedse keuken gaat geven. En dat bedoel ik ook letterlijk trouwens; van de Zweedse keuken ken ik niet veel meer dan de beroemde Zweedse gehaktballetjes maar ik neem aan dat er toch wel wat meer variatie in de recepten zit.

    benieuwd naar je volgende verslag!

    ha en bra vecka!

    Papa

  • 17 Maart 2019 - 17:16

    May & John:

    He Djailey
    Weer een leuk verslag. Zo te lezen vind jij je weg wel daar. Zeker met een paarse fiets

  • 17 Maart 2019 - 18:19

    Henk Bruijnaers:

    Hoi Djailey
    Mooi om te lezen hoe vrij je je al beweegt daar in Zweden. Geniet er van en we blijven je volgen. Groet Marilyn en Henk

  • 18 Maart 2019 - 07:22

    Wilma En Hans:

    Djailey .geweldig zoals jij je daar vermaakt. Geniet ervan. Op naar het volgende verslag. Lieve groetjes

  • 23 Maart 2019 - 06:40

    Buren De Van De Vorstjes:

    Hey Djailey,
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en hoe je groeit in deze mooie ervaring!
    Ook leuk om te lezen en te weten hoe de cultuur daar een beetje in elkaar zit en hoe je die ervaart. Leuke foto trouwens een zo te zien ook leuke studenten. We kijken uit naar je volgende verslag!
    Heel veel plezier nog!
    Groetjes x van je buren

  • 05 April 2019 - 18:23

    Joris:

    Djailey! Wat leuk om je verhalen te lezen! Het neemt me mee terug in de tijd (precies 10 jaar (!) geleden) toen ik ook op uitwisseling ging naar Portugal! Het enige wat ik je kan meegeven is dat je van elke minuut moet genieten, het was namelijk echt een van de mooiste tijden van mijn leven en als ik het zou kunnen overdoen dan wist ik het wel. Je gaat zoveel vrienden voor het leven maken en gaat straks naar huis met contacten over de hele wereld! Ik ben benieuwd aan wat voor project je daar werkt, maar daar lees ik in je volgende verhalen vast meer over.
    Is het daar niet ontzettend duur? Ik hoorde dat je onderhand 100€ omgerekend moet meenemen om daar uit te gaan, of valt dat wel mee.

    Geniet ervan, ik lees snel meer!

  • 08 April 2019 - 16:38

    Djailey Gruijters:

    Hee Joris. Wat leuk dat je mijn verslagen leest. Ik geniet zeker van elke minuut en ben me er ook heel erg bewust van. Ik hoop dat mijn laatste verslag beetje een indruk geeft van wat ik hier allemaal uitvoer op mijn stage. Het uitgaan is zeker duur hier, aangezien er veel belastingen op de drank zitten, dus veel mensen reizen af naar Kopenhagen aangezien het daar goedkoper is. Een pak van de goedkoopste wijn kost 7 euro! Uitgaan doen we hier niet aan, we kopen lekker drank in voor een feestje of gewoon een gezellige avond en delen het met iedereen. Verder is het eten hier ook iets duurder dan in Nederland, maar het is te doen.

Tags: Fikaaaa, Fiets, Lunch

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Djailey

Hallo allemaal, Vanwege de vele interesse van mijn grote familie in mijn stage die ik hier uitvoer in Zweden, houd ik bij deze een pagina bij waarop ik al mijn avonturen post. Voel je vrij om door de foto's en video's heen te kijken. Ik kan niet beloven dat ik elke week wat online zet, want ik moet hier namelijk ook echt werken en niet alleen vakantie vieren, maar ik zal proberen dit zoveel mogelijk up to date te houden. Veel kijk en lees plezier en voel je vrij om mij eventueel privé een appje te sturen. Groetjes, Djailtje

Actief sinds 04 Maart 2019
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 4016

Voorgaande reizen:

04 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

11 Februari 2019 - 28 Juni 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: